Archiwum Posty - Praca dla kierowcy
Praca dla kierowcówZapytaj o ofertę

Co Schnellecke mówi na temat współpracy z IGC

Grzegorz Cioroch

To fragment wywiadu z naszym klientem, firmą Schnellecke Zwickau:

„…moje wrażenia są pozytywne. Uważam naszych polskich kierowców za ludzi odpowiedzialnych. Wyróżniają się konkretnym podejściem, odpowiednią postawą oraz wysokimi standardami dotyczącymi jakości wykonywanej przez nich pracy…”

Obejrzyj całe nagranie i dowiedz się, co niemiecki przewoźnik mówi o współpracy z IGC i jakie ma zdanie o polskich kierowcach.

 

 


To chyba najczęściej zadawane pytanie nie tylko w rozmowach rekrutacyjnych, ale też między samymi kierowcami. Niektórzy internauci piszą, że za mniej niż 4000 euro netto nawet nie dotkną kierownicy. Sprawdzamy, czy takie stawki w ogóle są  możliwe i ile realnie może kierowca zarobić za zachodnią granicą.

Za mniej niż 4 tysiące nie siadam za kółko!

Najpierw zajmijmy się przykładem z Facebooka. Bo na 100 % i Wam zdarzyło się szukać informacji na różnych grupach, i z pewnością kończyliście czytanie ze sporym mętlikiem w głowie.

Przeanalizujmy więc przytoczony przypadek kierowcy, który twierdzi, że  musi zarobić 4 tysiące netto.

4000 dzielimy na  20 roboczych dni, co daje nam dniówkę 200 euro. Piękna sumka, prawda? 

Sprawdźmy, czy to możliwe? 

Aby nasze sprawdzanie było jak najbardziej rzetelne potrzeba kilku informacji o tym, jak tych wyliczeń dokonujemy.

1. W naszych wyliczeniach weźmiemy pod uwagę tylko kierowców:

  • którzy są zatrudnieni w niemieckich firmach
  • na niemieckich umowach o pracę
  • jeżdżą na trasach dalekobieżnych po Niemczech.

2. Omawiamy stawki za pełen miesiąc pracy i celowo, żeby nie robić zamieszania, nie poruszamy zarobków w systemach.

3. Wyliczamy zarobki netto łącznie z dietami tylko na pierwszej klasie podatkowej

WSKAZÓWKA
Jeśli nie wiesz, jak wyliczyć sobie netto z niemieckiej kwoty brutto i nie masz pojęcia, czym są klasy podatkowe, to mamy dla Ciebie darmowy materiał: „Brutto, czy netto…”, wyjaśniający te kwestie krok po kroku.

Niemieccy urzędnicy policzyli zarobki kierowców

O tym, że w internecie krążą różne stawki zarobków, już pisaliśmy. Teraz pora je zweryfikować. Najpierw dane urzędowe, później opowiemy o stawkach wynikających z naszego doświadczenia.

Co takiego się wydarzyło, że niemiecki urząd statystyczny zajął się zawodowymi kierowcami?

Panika.

Pamiętasz, jak pod koniec 2021 roku obiegły nas zdjęcia z kolejkami na stacjach paliwowych w Anglii? 

Kolejki wywołane były przerwanymi łańcuchami dostaw, które z kolei wynikały z olbrzymich braków kierowców.

  • Jeśli tam się tak dzieje, to może być i u nas – pomyśleli Niemcy.

Dyskusje na ten temat tak się rozkręciły i przetoczyły przez cały kraj, aż niemiecki urząd statystyczny zajął się policzeniem zawodowych kierowców, ich wieku i zarobków. 

I co się okazało?

480 000 kierowców było zatrudnionych w Niemczech w 2021 roku.

Ponad jedna trzecia z nich miała co najmniej 55 lat, 

Średnie miesięczne zarobki dla kierowców pojazdów ciężarowych, czyli C i C+E wynosiły 2725 euro brutto.

Jak to się ma do 4000 netto z początku artykułu?

Nijak.

Nie ma jeszcze danych za 2022 rok, więc oprzemy naszą analizę o stawkę z 2021, czyli 2725 euro brutto, powiększoną o 8 % (średni wzrost wynagrodzeń kierowców w zeszłym roku). I tak mamy miesięczną stawkę brutto 2943 euro.

Dla uproszczenia liczymy na pierwszej klasie podatkowej.

2943 euro brutto daje nam około 2000 euro netto. Jeśli do tego dodamy pełne diety za 20 dni roboczych, czyli 560 euro, robi nam się suma  2560 euro netto miesięcznie.

A gdzie tu do 4 tysięcy?!

PAMIĘTAJ! To średni zarobek kierowcy (C i C+E) z pełnymi dietami.

A to oznacza, że część kierowców zarobiła mniej, oraz że część kierowców zarobiła więcej.

Tyle jeśli chodzi o wyliczenia niemieckiego urzędu statystycznego.

Nasze dane od niemieckich przewoźników

Dane statystyczne sporządzone przez urzędników bardzo nam się przydadzą jako skala porównawcza. 

Zobaczmy jednak, jak to wygląda w samych firmach. Możemy oprzeć się na stawkach stosowanych w ponad 200 firmach, z którymi współpracujemy. 

I to w bardzo różnych firmach. Są wśród nich przewoźnicy zatrudniający 5 kierowców, są przedsiębiorstwa z 300 kierowcami, a są nawet takie, które zatrudniają po kilka tysięcy kierowców.

Skupimy się na kierowcach z kategorią C+E.

GDZIE ZAROBISZ WIĘCEJ?

Na początek główna zasada, która jest podobna do tego, co dzieje się w Polsce. Więcej zarobisz na zachodzie niż na wschodzie Niemiec.

Druga zasada jest taka, że więcej kasy wyciągniesz na jakimś specjalistycznym sprzęcie, choćby cysternie z ADR niż na zwykłej firance.

Przejdźmy teraz do konkretów.

Najmniej zarobią kierowcy bez żadnego doświadczenia i bez znajomości języka niemieckiego.

Taki kierowca może liczyć w Niemczech na zarobek od 2000 do 2300 euro netto.

Na więcej mogą liczyć kierowcy z doświadczeniem i kursujący na dystansie do 200 kilometrów od polskiej granicy, typu Berlin, Dresden czy Lipsk w transporcie dalekobieżnym, tzn. po Niemczech

Tu realne zarobki kształtują się w granicach 2400 – 2500 euro netto. 

Siłą rzeczy kierowcy pracujący w  Zachodnich Niemczech zarobią więcej niż niemiecka średnia. 

Podobnie jak  kierowcy z doświadczeniem wożący wspomniane już rzeczy specjalistyczne.

Albo też osoby z wieloletnim stażem w jednej firmie, bo w wielu niemieckich firmach są wypłacane dodatki za wysługę lat.

W praktyce to więcej oznacza 2700 – 2900 euro netto miesięcznie.

Pamiętajmy, że cały czas mówimy o pierwszej klasie podatkowej!

A ILE ZAROBISZ NA III KLASIE?

Oczywiście więcej.

Bezpiecznie możemy przyjąć, że w tej klasie podatkowej dostaniesz około 200 euro więcej.

A CO Z 4 TYSIĄCAMI?

Nic.

Te opowieści niektórych internautów możesz włożyć między bajki.

Owszem, zdarzą się wyjątki, że ktoś zarobi więcej niż wyliczone przez nas stawki. Nam jednak zależało na tym, żeby pokazać Ci rzeczywistość. Pokazać, jakie są realne niemieckie zarobki zawodowych kierowców.

Jasno widać więc, że  z tymi 4000 euro netto miesięcznie, od których zaczęliśmy nasz artykuł, jest jak z Yeti – wielu o nich słyszało, ale nikt ich na oczy nie widział. 

Na koniec mała zagadka

Wiesz, ile wynoszą niemieckie diety płacone w Niemczech?

Tak, połowa diety to 14 euro, a pełna dieta wynosi 28 euro za dzień.

Jest jedno ALE…

bo widzisz… są firmy, które płacą znacznie wyższe diety.

O ile wyższe i jak to możliwe – dowiesz się z naszego darmowego bloga w artykule “Kierowca a niemieckie diety”.

 

Jeśli do nas trafiłeś, to znaczy, że szukasz odpowiedzi na nurtujące wielu przyszłych kierowców pytanie, jak zostać kierowcą tira oraz jak zdobyć prawo jazdy C+E. Internet jest niezłą kopalnią wiedzy, jednak wpisując hasło „jak zdobyć prawo jazdy na tira” lub „prawo jazdy na ciężarówkę” odnajdziemy setki artykułów i materiałów na temat wszystkiego, ale zwykle nie tego, czego akurat szukamy…

Dlatego, jeśli szukasz odpowiedzi na to pytanie, i chciałbyś wiedzieć ile to kosztuje, to nie szukaj dalej, bo wszystkie odpowiedzi masz poniżej (stan 12/2021) 😊

Jak zostać kierowcą tira?

Wiemy już, że szukasz sposobu na to, by uzyskać uprawnienia na prowadzenie pojazdów ciężarowych (prawo jazdy CE lub samo C). Zanim jednak w pełni się zdecydujesz, musisz wiedzieć, że nie jest to prosty zawód.

Z pracą kierowcy wiąże się wiele wad… zaczynając od długich podróży, które spędzisz bez stałego dostępu do sanitariatów oraz rozłąka od rodziny nieraz na całe tygodnie. Do wad należy zaliczyć też brak możliwości zrobienia normalnych zakupów na trasie, bo przecież nie można wjechać dużą ciężarówką do miasta czy też presję wywoływaną przez dyspozytorów. Sama praca do najbardziej komfortowych również nie należy, poza ryzykiem nieprzewidzianych zdarzeń na drodze, na parkingach może brakować miejsc abyś mógł spokojnie wykręcić swoją pauze.

Nie zniechęcając Cię już jednak bardziej, powiedzmy o zaletach tej pracy 😊 ponieważ na nich jeśli chciałbyś pracować jako kierowca tira, powinieneś się skupić!

Jeśli…

  • Marzysz o tym, aby podróżować po świecie, odwiedzając różne ciekawe miejsca i kultury…
  • Kierowanie pojazdem sprawia Ci frajdę i jest po prostu Twoją pasją..

…to praca kierowcy samochodów ciężarowych może być dla Ciebie!

Postanowiliśmy przygotować dla Ciebie ten wpis, aby ułatwić Tobie oraz wszystkim przyszłym kierowcom zdobycie prawo jazdy CE lub C i znaleźć dobrą pracę dla kierowcy. Przejdźmy do konkretów.. jakie warunki musisz spełnić, aby zostać kierowcą zawodowym?

Mieć chęci i zdrowie! 😉 

Kierowcą ciężarówki nie może zostać każdy, lecz prawie każdy, warunkiem kluczowym, który musisz spełnić, aby wykonywać zawód kierowcy tira oraz zdobyć prawo jazdy na ciężarówkę to brak przeciwwskazań zdrowotnych oraz osiągnięcie wymaganego wieku, dla kategorii C lub CE jest to 21 lat, ale są od tego wyjątki o których trochę więcej w dalszej części.

Jako ciekawostkę dodajmy, że do utrudnień na tle zdrowotnym coraz częściej doliczyć należy cukrzycę, nie wyklucza to jednak całkowicie, a wymaga jedynie częstszych badań lekarskich.

Jeśli spełniasz wymagania dotyczące aspektów zdrowotnych, pozostają wymogi formalne, takie jak uprawnienia…

Prawo jazdy na tira…

Tak, prawa jazdy co logiczne są Ci niezbędne 😉, ale jakie prawo jazdy?

Zależnie od tego, czym chciałbyś jeździć, może się okazać, że wystarczy Ci prawo jazdy kategorii C1 albo samo prawo jazdy na ciężarówkę C, jednak zdecydowanie najlepiej jednorazowo załatwić temat i zrobić prawo jazdy CE (C+E).

Zanim o kosztach ustalmy jeszcze, do czego uprawniają konkretne kategorie:

Kategoria C1 – pozwali Ci jedynie na prowadzenie lekkich pojazdów z lekką przyczepą, lekkich, czyli takich z przedziału wagowego 3,5-7,5 tony.

Kategoria C – pozwala na prowadzenie już cięższych pojazdów o masie powyżej 3,5T wraz z lekką przyczepą, pozwala to na przykład na jazdę tak zwanymi solówkami.

Kategoria CE (C+E) – pozwala nam na kierowanie zespołem pojazdów z ciężką naczepą lub przyczepą, czyli potocznie nazywanego “TIR’a”.

I tu wyjaśniamy co właściwie oznacza TIR?

Jest to skrót, który pochodzi z języka francuskiego: “Transport International Routier” po polsku oznacza to Międzynarodowy Transport Drogowy. Ten skrót można było zobaczyć dawniej w formie niebieskiej tabliczki na pojazdach ciężarowych. Dziś z racji Unii Europejskiej i zniesionych ceł widać tą tabliczkę coraz rzadziej. Wielu Polaków potocznie używa skrótu TIR właśnie na określenie dużego zestawu pojazdu ciężarowego 40t, czyli ciągnika siodłowego z naczepą. 

Od ilu lat można robić prawo jazdy na tira?

Jak wcześniej już wspomnieliśmy jednym z wymogów, jakie musisz spełnić to osiągnięcie odpowiedniego wieku, aby móc zrobić prawo jazdy na samochody ciężarowe.

W zależności od kategorii, jaką chciałbyś zrobić, wiek może się różnić. Kategorię C1 możesz zrobić już w wieku 18 lat, jednak tak jak w przypadku pozostałych kategorii wymagane jest posiadanie już kategorii B, która uprawniania do prowadzenia samochodów osobowych.

Kategorię C oraz prawo jazdy CE (C+E) można zdobyć dopiero w wieku 21 lat, jednak od tej reguły jest wyjątek. Możesz uzyskać te kategorie, jeśli ukończyłeś 18 lat i przed przystąpieniem do kursu na prawo jazdy kategorii C lub C+E ukończyłeś kwalifikację wstępną w pełnym wymiarze 280 h, o której więcej w dalszej części tego tekstu.

Czyli reasumując da się wcześniej, niż w wieku 21 lat bo już od lat 18 😉 

Ile kosztuje prawo jazdy na tira i jakie koszty się z nim wiążą?

W zależności od regionu, w jakim mieszkasz, ceny mogą się lekko różnić. Dlatego ceny, jakie Ci przedstawimy w odpowiedzi na pytanie “ile kosztuje prawo jazdy na tira?”, potraktuj jako sugestie, ponieważ finalnie możesz zapłacić trochę mniej lub więcej. Dodatkowo pamiętaj, że kurs na prawo jazdy to tylko jeden z wielu kosztów, jakie będzie trzeba ponieść.

No tak, bo koszt kursów i egzaminów to nie wszystko… Jeśli planujesz zdobycie uprawnień kategorii C+E potrzebujesz przygotować się na poniższe:

I. Wyrobienie PKK, czyli Profil Kandydata na Kierowcę, który możesz wyrobić w wydziale komunikacji, online lub za pośrednictwem szkoły nauki jazdy, do wyrobienia PKK wymagane jest:

  • Badanie lekarskie, którego koszt to około 200 złotych oraz,
  • Badanie psychologiczne, za które zapłacić trzeba około 150 złotych,
  • Opcjonalnie, jeśli nie masz zdjęcia, wyrobienie go u fotografa to koszt zwykle w granicach 30 złotych.

II. Opłacenie kursu na prawo jazdy, zależnie od kategorii:

  • prawo jazdy cena dla kategorii C1 to około 2800-3000 złotych,
  • prawo jazdy cena dla kategorii C to około 2900-3400 złotych,
  • prawo jazdy na tira cena dla kategorii C+E, jeśli masz już kategorię C, to koszt kursu mieści się w przedziale 2800-3200 złotych,
  • prawo jazdy na tira cena dla kategorii C+E, jeśli chcesz zrobić cały pakiet, wychodzi wtedy najtaniej, można znaleźć oferty już od 4600 złotych do 5600 złotych.

Pamiętaj! Przy wybieraniu szkoły nauki jazdy, zapytaj o ilość kursantów, jeśli szkoła jest oblegana, może się okazać, że jazdy praktyczne będziesz miał raz w tygodniu po 2-3h, przez co cały kurs rozciągnie się mocno w czasie!

III. Opłata za przystąpienie do egzaminu:

  • część teoretyczna kosztuje 30 złotych,
  • część praktyczna, za którą trzeba zapłacić dla kategorii C 200 złotych oraz dla kategorii C+E 245 złotych.

IV. Kwalifikacja wstępna zawodowa, jeśli chcesz zostać kierowcą zawodowym, potrzebujesz odbyć również kwalifikację wstępną, podczas której nauczysz się więcej technicznych aspektów pracy kierowcy, przepisów prawa dotyczącego mocowania ładunków, optymalizacji zużycia paliwa i przepisów BHP. Pomyślne ukończenie kwalifikacji wstępnej zostanie potwierdzone kodem 95 w Twoim prawie jazdy. Chcąc zostać zawodowym kierowcą pojazdów ciężarowych nieodzowny jest kod 95, dlatego przy późniejszym wyrabianiu swojego nowego prawka dopilnuj, aby ten kod się tam znalazł.

Koszt kwalifikacji wstępnej pełnej to kwota z przedziału 3500-4000 złotych i zawiera 260h teorii oraz 20h praktyki. Alternatywą dla osób w wieku od 21 lat, jest możliwość skorzystania z kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, która obejmuje 140h (130h teorii oraz 10h praktyki), koszt wariantu przyspieszonego to około 2500-3000 złotych.

V. Koszt wyrobienia prawa jazdy… po tym, jak zdasz egzamin Państwowy oraz uzyskasz kwalifikację wstępną, za wyrobienie prawa jazdy musisz zapłacić jeszcze 100,50 złotych tak, jak za każde prawo jazdy.

Niestety, jeśli chcesz zostać kierowcą zawodowym, to koszty na tym się nie kończą, potrzebujesz jeszcze wyrobić kartę kierowcy, a przynajmniej warto ją wyrobić, ponieważ pozwala jeździć ciężarówkami z tachografem cyfrowym, a wszystkie nowe pojazdy właśnie taki mają.. Jej koszt to 172,20 zł.

Podsumowując wszystkie koszty, jakie musiałbyś ponieść, aby uzyskać prawo jazdy C+E wychodzi kwota około 9 780 złotych, dlatego warto mieć przygotowane mniej więcej 10 000 złotych!

Kierowca TIR-a praca dla świeżaka!

Zdobycie prawa jazdy oraz uprawnień to dopiero pierwszy krok na drodze do bycia kierowcą zawodowym. W tej branży równie ważne co uprawnienia, jest doświadczenie, o które będzie pytać Ciebie większość przyszłych pracodawców.

Jak jednak zdobyć pracę, w której wymagane jest doświadczenie, nie mając doświadczenia?

I tu wchodzimy my, cali na biało! W naszej ofercie znajdziesz pracę, dzięki której możesz zdobyć wymagane doświadczenie u dobranego pod Ciebie pracodawcy!

Współpracujemy z ponad 150 firmami i już 355 kierowców znalazło pracę, która daje im poczucie bezpieczeństwa i w której zarabiają obiecane wcześniej pieniądze.

Nie czekaj i działaj, sprawdź teraz jakie oferty pracy na Ciebie czekają

Oferty pracy dla kierowców bez doświadczenia >>>

A teraz w skrócie od szofera B do kierowcy C/CE

Powyżej w opisowy sposób pokazaliśmy Ci co potrzebujesz załatwić, natomiast poniżej znajdziesz to w formie przejrzystej tabeli z checklistą.

Wszystko znajdziesz tu i to na jednej stronie:

.

 

W ofertach pracy dla kierowców w Niemczech krążą w necie różne stawki… netto, brutto i niestety nie wiadomo jakie…

Aby lepiej to wyjaśnić, podam Wam przykład:

Widziałem ogłoszenia, w których miesięczne wynagrodzenie w kwocie brutto 2500 Euro jest reklamowane jako:

Brutto:
2500 Euro brutto – co jest poprawne

Netto:
1720 Euro netto na I klasie podatkowej – takie liczenie jest do przyjęcia, jeśli bierzemy pod uwagę tylko klasę podatkową bez dzieci i niemieckiego podatku kościelnego

I tu Uwaga – Nie wiadomo jakie:
typu zarobisz 3300 Euro netto, gdzie ktoś sobie pododawał 2500 Euro brutto + diety 800 Euro (o których pisałem tu >>>) – co oczywiście jest niepoprawne.

Wprowadza to nieświadomych kierowców w duży błąd i prowadzi do tego, że pierwsza wypłata wiąże się z wielkim rozczarowaniem 🙁

Zarobki kierowcy – w takim razie ile w końcu jest netto z brutto?

Po pierwsze zwróć uwagę na to, że aby obliczyć rzetelnie Twoje wynagrodzenie netto, musisz znać poprawną kwotę brutto swojego zasadniczego wynagrodzenia. Czyli albo kwotę miesięcznej pensji brutto, albo stawkę za godzinę brutto.

I teraz się zaczyna, drogi kierowco 🙂

Bo Twoje wynagrodzenie netto w Niemczech zależne jest od wielu czynników:

Największym czynnikiem jest Twoja:

  • Klasa podatkowa

Kolejnym ważnym czynnikiem jest to:

  • W jakiej kasie chorych jesteś ubezpieczony i czy prywatnie, czy ustawowo? – choć z założenia będziesz należał raczej do kasy ustawowej

Następne, ale już znacznie mniejsze czynniki to:

  • Czy masz dzieci, czy nie?
  • Czy płacisz podatek kościelny, czy nie?
  • W jakim Bundelsandzie pracujesz?

No to przyszedł czas na trzy „uproszczone” przykłady. Weźmy sobie kwotę, od której zaczęliśmy, czyli 2500 Euro brutto.

Przykład 1
Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 2500 Euro
Klasa podatkowa: I (w dużym uproszczeniu: stan cywilny wolny/a)
Dzieci: Nie
Podatek kościelny: Nie
Land: Bawaria
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1720 Euro

 

Przykład 2

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 2500 Euro
Klasa podatkowa: III (w dużym uproszczeniu: w związku małżeńskim)
Dzieci: Tak – 2
Podatek kościelny: Tak
Land: Saksonia
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1941 Euro

 

Przykład 3

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 2500 Euro
Klasa podatkowa: III (w dużym uproszczeniu: w związku małżeńskim)
Dzieci: Tak – 2
Podatek kościelny: Nie
Land: Bawaria
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1945 Euro

Pamiętaj!
Jak już obliczysz swoje podstawowe wynagrodzenie netto, to możesz dodać sobie diety i inne składniki netto.
Dzięki temu otrzymasz pełen obraz tego, ile dostaniesz na rękę.
Tak, wiem. Masz dwie ręce, ale niestety płacą tylko na jedną 🙂

A nie można by prościej, czyli podać ile procent zabiorą mi z brutto?

Faktycznie prościej by było, ale widzisz w Niemczech działa zasada: Kto więcej zarabia, płaci też więcej podatków. I nie ma tak jak u nas w Polsce dwóch progów podatku dochodowego (stan 2021). Można przyjąć, że obciążenie podatkowe w DE leży w zależności od wysokości dochodów w przedziale od 14% do 45%…

Dla zobrazowania, aby zobaczyć, że im więcej zarabiasz, tym więcej zapłacisz podatku, mamy kolejne cztery uproszczone przykłady:

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 1800 Euro
Klasa podatkowa: I (w dużym uproszczeniu: stan cywilny wolny/a)
Dzieci: Nie
Podatek kościelny: Nie
Land: Berlin
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1310 Euro
Miesięczne obciążenie podatkowe w procentach to: 27,22%

 

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 1800 Euro
Klasa podatkowa: III (w dużym uproszczeniu: w związku małżeńskim)
Dzieci: Tak – 1
Podatek kościelny: Nie
Land: Berlin
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1440 Euro
Miesięczne obciążenie podatkowe w procentach to: 20,00%

 

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 2400 Euro
Klasa podatkowa: I (w dużym uproszczeniu: stan cywilny wolny/a)
Dzieci: Nie
Podatek kościelny: Nie
Land: Berlin
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1660 Euro
Miesięczne obciążenie podatkowe w procentach to: 30,83%

 

Wynagrodzenie Brutto w roku 2021: 2400 Euro
Klasa podatkowa: III (w dużym uproszczeniu: w związku małżeńskim)
Dzieci: Tak – 1
Podatek kościelny: Nie
Land: Berlin
Kasa chorych: Ustawowa

Wynagrodzenie netto: 1880 Euro
Miesięczne obciążenie podatkowe w procentach to: 21,66%

 

Czym są klasy podatkowe i jak mogę sobie samodzielnie wyliczyć wynagrodzenie kierowcy netto?

Zakładam, że nie umknęło Twojej uwadze to, że osoby na III klasie podatkowej zarabiają więcej. Jeśli zastanawiasz się teraz, jak wyliczyć wynagrodzenie i czym są te klasy podatkowe?

To odpowiedzi na te pytania znajdziesz tu:

.

 

Jak to jest z tymi dietami kierowcy?

Jedni mówią, że w Niemczech jest 12/24 Euro diety, drudzy, że 14/28 Euro.

A jeszcze inny kolega mówił mi kiedyś, że on dostaje 56 Euro dziennej diety…

No to ile w końcu?

Już spieszę z odpowiedzią.

1. Czy należy mi się dieta?

„Pierwsze primo”: pracodawca w Niemczech może, ale nie musi wypłacać Ci diety!

Że co?

No bo widzisz, niemieckie ustawodawstwo różni się od polskiego i zgodnie z nim, niemiecki pracodawca ma prawo, do tego, by nie wypłacać Ci żadnej diety!

Ale nie wszystko stracone, bo

PAMIĘTAJ o drugim primo:
Jeśli pracodawca nie wypłaca Ci diet lub wypłaca tylko część obowiązującej stawki, to diety niewypłacone możesz odliczyć od podstawy do podatku dochodowego jako tak zwane „Werbungskosten”!

Niemniej jednak, bardziej opłacalne niż odliczenie będzie dla Ciebie, jeśli pracodawca wypłaci Ci diety! Bowiem odliczając, pomniejszasz tylko swój dochód do opodatkowania, co oznacza, że nie odzyskasz pełnej kwoty diety.

Kończąc ten wątek dodam, że w praktyce większość niemieckich pracodawców wypłaca diety, choć ich wysokości mogą być różne, o czym w kolejnym punkcie…

2. Jakiej wysokości dieta przysługuje kierowcy w Niemczech?

Na rok 2021 Niemcy ustanowili następujące stawki diet:

14 € za dzień, w którym jesteś dłużej niż 8 godzin poza bazą

28 € za dzień, w którym jesteś przez pełne 24 godziny poza bazą

Stawka diet we wcześniejszych latach wynosiła odpowiednio 12 € lub 24 € i zgodnie z pierwszym primo pracodawca mógł również w 2021 pozostawić jeszcze tę stawkę. Co zgodnie z drugim Primo oznacza, że niewypłacone kwoty diet możesz odliczyć od swojej podstawy do podatku dochodowego. W poniższym przykładzie B – pokażę Ci, jak to się liczy.

Niemieckie stawki diety dla innych krajów można znaleźć na stronach Bundesministerium der Finanzen.

3. Ale jak się te diety dla kierowców nalicza?

Przykład A – Trasy dalekobieżne:
Pracujesz jako kierowca i jeździsz na trasach dalekobieżnych po Niemczech

– Wyjazd z bazy masz w poniedziałek o godzinie 05:30
– Powrót na bazę w piątek o godzinie 16:00

wówczas przysługuje Ci:

Za Poniedziałek: 14 €, bo poza bazą byłeś powyżej 8 godzin, ale nie pełne 24 godziny

Za Wtorek: 28 €, bo poza bazą byłeś pełne 24 godziny

Za Środę: 28 €, bo poza bazą byłeś pełne 24 godziny

Za Czwartek: 28 €, bo poza bazą byłeś pełne 24 godziny

Za Piątek: 14 €, bo poza bazą byłeś powyżej 8 godzin, ale nie pełne 24 godziny

Łącznie: 112 €

 

Przykład B – Odliczenie od podatku niewypłaconych diet

Załóżmy, że w 2021 przepracujesz zgodnie z Przykładem A, pełnych 40 tygodni w roku.

Pracodawca wypłaca Ci zamiast należnych diet 14/28 €, diety na starym poziomie, czyli 12/24 €

Wówczas:

40 Tygodni x 112 € należnej diety = 4480 €

minus

40 Tygodni x 96 € wypłaconej diety =3840 €

do odliczenia od podstawy do podatku dochodowego pozostanie: 640 €

4. Czy oprócz diet mogę liczyć na coś więcej?

Tak, możesz, bo oprócz diet jest jeszcze:

Zryczałtowana stawka za nocleg w ciężarówce

8 € za każdą noc, którą przespałeś w ciężarówce

Jeśli pracodawca nie wypłaca Ci ryczałtu za nocleg (a pamiętaj, że nie musi), to możesz sobie ten ryczałt również odliczyć od podstawy do podatku.

Wspomnę jeszcze krótko o innych możliwościach dodatków do zarobków.

Najpopularniejszą z nich jest „wynagrodzenie rzeczowe”, w formie talonu na paliwo w wysokości 44€ netto.

Są jeszcze inne opcje wynagrodzenia rzeczowego, ale w transporcie talon paliwowy w zasadzie wyczerpuje temat.

Zasadnicze diety masz już ogarnięte, natomiast sposób wyliczenia Twojej pensji netto z brutto poznasz tutaj >>>

5. No dobra, a ten kolega co mówił, że ma 56 Euro diety, mówił prawdę?

Prawdopodobnie tak!

Okazuje się, że Twój kolega może otrzymywać wyższe diety i to całkiem „legitnie”, jak to mówi dzisiejsza młodzież…

Chcesz dowiedzieć się jak to możliwe?

.

 

Aktualizacja 28.03.2020
Oficjalny komunikat Ministerstwa Infrastruktury potwierdza – Kierowcy zawodowi są zwolnieni z kwarantanny, również wracając osobówką!
Ważne jest aby na granicy mieć ze sobą prawo jazdy, zaświadczenie od pracodawcy i najlepiej jeszcze kopie umowy o pracę > czytaj poniżej.

Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/zasady-zwolnienia-z-obowiazku-kwarantanny-kierowcow-zawodowych2

Aktualizacja 26.03.2020
Od 27.03.2020 obowiązkowa kwarantanna także dla osób powracających z pracy za granicą. Kierowcy samochodów ciężarowych są nadal zwolnieni z kwarantanny. Ważne jest aby na granicy mieć ze sobą prawo jazdy, zaświadczenie od pracodawcy i najlepiej jeszcze kopie umowy o pracę > czytaj poniżej.

Źródło: https://www.gov.pl/web/mswia/kolejne-zmiany-w-przekraczaniu-granicy

Aktualizacja 23.03.2020
Jest oficjalna informacja ministerstwa, która potwierdza, że również kierowcy którzy przekraczają granicę w osobówce nie podlegają kwarantannie. Proszę pamiętać aby oprócz prawa jazdy mieć ze sobą kopie umowy o pracę z pracodawcą zagranicznym i/lub oświadczenie.

TUTAJ przygotowaliśmy dla Was i Waszych pracodawców wzór, takiego zaświadczenia. UWAGA  dodatkowo warto też mieć na granicy kopię umowy o pracę!

Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/zasady-zwolnienia-z-obowiazku-kwarantanny-kierowcow-zawodowych

 

Ponadto do kontroli sanitarnej na granicy mogą przydać się Wam formularze (tylko jeśli podróżujecie osobówką):                                                                                                            Karta kierowcy            Karta pasażera

Źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie/komunikat-dotyczacy-kontroli-sanitarnych-na-granicach 

Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/zmiany-w-procedurze-wypelniania-kart-lokalizacyjnych-przez-kierowcow

 

W związku z Koronawirusem ministerstwo infrastruktury poluzowało czas prac na zasadzie odstępstwa > patrz poniżej

Odstępstwa stosuje się od 18 marca 2020 r. do 16 kwietnia 2020 r.

Zgodnie z tymi odstępstwami:

  • dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust.1),
  • tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust.3),
  • łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust.3),
  • po okresie prowadzenia pojazdu trwającym pięć i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7).

Pełen tekst na stronach ministerstwa infrastruktury.

 

Jesteś fanem motoryzacji, a do tego lubisz jazdę samochodem i długie trasy? Ukończyłeś dwadzieścia jeden lat i masz ważne prawo jazdy kategorii C+E lub C? Jeżeli tak, to być może praca w Niemczech jako kierowca tira jest właśnie dla Ciebie!
Od kilku lat na terenie Niemiec regularnie odnotowywany jest brak osób chętnych do pracy na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego. Starsze pokolenie przechodzi na emeryturę, natomiast młodzi obywatele nie są zbytnio zainteresowani tym zawodem. Szansę na zatrudnienie mają między innymi Polacy. Mowa o blisko kilka dziesięciu tysięcy miejsc pracy rocznie.

Zadania kierowcy ciężarówki

Podstawowym zadaniem kierowcy jest prowadzenie pojazdu ciężarowego i bezpieczne przewożenie ładunków z punktu A do punktu B – wydawać by się mogło, że to najważniejszy i zarazem jedyny obowiązek osoby zatrudnionej na tym stanowisku, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest. Zakres zadań jest znacznie szerszy.
Praca dla kierowcy ciężarówki w Niemczech wiąże się, chociażby z koniecznością sprawdzania i przygotowania pojazdu do drogi, a niekiedy także z wykonywaniem drobnych napraw oraz konserwacji. Ponadto, osoba pracująca w tym zawodzie pomaga lub sama dokonuje za- i rozładunku pojazdu.
Gdzie można znaleźć pracę na stanowisku kierowcy?
Profesjonalni kierowcy mogą szukać zatrudnienia przede wszystkim w różnego rodzaju przedsiębiorstwach transportowych, w szczególności w firmach specjalizujących się w:

  • Spedycji i logistyce,
  • Usługach pocztowych i kurierskich,
  • Komunikacji miejskiej,
  • Usługach holowniczych i drogowych,
  • Transporcie autobusowym (np. równie popularna jest praca dla kierowcy autobusu w Niemczech),
  • Transporcie materiałów budowlanych,
  • Gospodarką odpadami itp.

praca dla kierowca ciężarówki

Praca dla kierowców ciężarówek w Niemczech – zarobki

Niemcy wprowadzili najniższe wynagrodzenie za godzinę, które obowiązuje także osób pracujących na stanowisku kierowcy pojazdu ciężarowego. Zgodnie z przepisami powinni oni zarabiać nie mniej niż 8,84 Euro za godzinę (Stan 2018 rok). Co ważne, zapis ten dotyczy także obcokrajowców i w świetle prawa, jeżeli pracownik polskiej firmy transportowej pracuje wyłącznie na obszarze państwa niemieckiego np. na tak zwanych kabotażach, wówczas wynagrodzenie minimalne także musi być respektowane.
Warto też dodać, że przedsiębiorstwo zatrudniające takiego pracownika będzie musiało dokonać rejestracji we właściwym urzędzie i przechowywać dokumentację dotyczącą wypłacanego mu wynagrodzenia. Biorąc pod uwagę, że średni kurs euro wynosi 4,2 zł, można z łatwości oszacować, że osoba pracująca na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego będzie zarabiać minimum 36 zł brutto za godzinę. Obecnie przedział wynagrodzenia w tej grupie zawodowej kształtuje się na poziomie od 1800 nawet do ponad 3000 euro brutto.

Na co zwrócić uwagę podejmując pracę jako kierowca ciężarówki?

kierowca międzynarodowy

 

Jeśli interesuje Cię praca w Niemczech dla kierowców ciężarówek, warto przemyśleć swoją sytuację rodziną oraz ewentualne dojazdy do pracy. Wyjazd za granice, może wiązać się z daleką odległością od miejsca zamieszkania. Co więcej, jeśli już podejmiesz pracę na tym stanowisku, przestrzegaj obowiązujących przepisów w zakresie zabezpieczenia ładunku, ograniczeń prędkości, a także zachowywania odstępu między pojazdami w celu uniknięcia mandatów i co ważniejsze wypadku. W przypadku kolizji koszty zwykle są pokrywane z polisy pracodawców. Tylko w niektórych sytuacjach (np. w przypadku działania umyślnego) kierowcy są osobiście pociągani do odpowiedzialności.